نحوه رتبه بندی شرکت های برتر ایران
رتبه بندی شرکتهای برتر/
جهت مشاهده شرکت های برتر ایران در سال 1399 می توانید بر روی همین عنوان کلیک کنید.
سازمان مدیریت صنعتی ایران هر ساله براساس اطلاعات مالی سال گذشته شرکت ها، پانصد شرکت برتر را رتبه بندی و اعلام می کند.
اصلی ترین شاخص رتبه بندی این سازمان؛ میزان فروش هر یک از شرکت ها می باشد. که علاوه بر آن، طبق شاخص های دیگری نیز شرکت ها را با یکدیگر مقایسه نموده. و به اطلاع آنها می رسانند.
شاخص های مذکور شامل دسته بندی های زیر است:
- شاخص های اندازه و رشد شرکت. شامل: فروش، رشد فروش، فروش سرانه، ارزش افزوده، دارایی، رشد دارایی، تعداد کارکنان و رشد اشتغال
- شاخص های سود آوری و عملکرد. شامل: سودآوری، رشد سود، بازده فروش، بازده دارایی، بازده ارزش ویژه، گردش دارایی،نسبت مالکانه و سهم دارایی های غیر جاری از کل دارایی ها
- شاخص های بهره وری. شامل: بهره وری کل، بهره وری کل عوامل، بهره وری نیروی انسانی و بهره وری سرمایه
- شاخص های صادرات. شامل: صادرات، صادرات سرانه، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش
- شاخص های نقدینگی. شامل: نسبت جاری، نسبت خالص وجوه ناشی از عملیات به فروش و نسبت خالص وجوه ناشی از عملیات به سود عملیاتی
- شاخص های بدهی. شامل: نسبت بدهی و نسبت پوشش هزینه بهره
- شاخص های بازار. شامل: ارزش بازار، بازده بازار حقوق صاحبان سهام، نسبت P/E و نسبت P/B
طبق اعلام سازمان مدیریت صنعتی ایران و با توجه به عمومیت فهرست شرکتهای برتر و وجود انواع شرکتهای تولیدی، خدماتی، بیمهای، سرمایهگذاری و بانکهای شرکتکننده در این رتبهبندی؛ برای همگن کردن رقم فروش شرکتها، مجموع درآمدهای عملیاتی هر شرکت لحاظ شده است. در مورد بانکها از مجموع درآمدهای مشاع و غیرمشاع آنها استفاده میشود و درمورد شرکتهای بیمهای نیز مجموع درآمدهای بیمهای و درآمد حاصل از سرمایهگذاریها لحاظ میشود.
منبع: کتاب نخبگان اقتصادی ایران/رتبه بندی شرکتهای برتر
نظر برای “نحوه رتبه بندی شرکت های برتر ایران”