مصاحبه نخبگان تایمز با علی مرادی، بنیانگذار، مدیر و مالک تالار لوتوس – بخش اول
علی مرادی، بنیانگذار، مالک و مدیر مجتمع پذیرایی و تشریفات لوتوس لنگرود و از چهره های موفق و برجسته در حوزه راه اندازی و توسعه کسب و کار است. این گفتگو در راستای درج مصاحبه و معرفی چهره ها و برند های برجسته اقتصادی و کسب و کار، در کتاب نخبگان اقتصادی ایران انجام شده است. در مصاحبه نخبگان تایمز (پورتال رسمی کتاب نخبگان ایران)، با علی مرادی همراه باشید تا با شخصیت او، دیدگاههای خانواده و کسب و کاری که راه اندازی کرده است، بیشتر آشنا شوید. این گفتگو پیرامون موضوعات متعدد و در چهار بخش تنظیم شده است.
- بخش اول: خدمات مجتمع لوتوس.
- بخش دوم: استراتژی های جذب مخاطب، موانع و چالش های کسب و کار.
- بخش سوم: مسائل فردی و خانوادگی.
- بخش چهارم: نظر اعضای خانواده.
ابتدا، بخش اول مصاحبه با علی مرادی را منتشر می نماییم و در هفته های آتی، سایر بخش ها نیز به ترتیب بارگذاری خواهند شد.
بخش اول مصاحبه با علی مرادی: خدمات مجتمع لوتوس
برای آشنایی بیشتر مخاطبان و مردم با مجموعه شما، لطفا بفرمایید دقیقا چه خدماتی را در مجتمع لوتوس ارائه می دهید؟
خدمات اصلی ما به عنوان یک تالار؛ پذیرایی و تشریفات است. البته برنامه ریزی های ما بیشتر برای مراسمات عروسی صورت می گیرد. بر خلاف شهرهای بزرگ، در منطقه ما هنوز تالارها، برای مراسم عزا و ترحیم استفاده نمی شوند. حدود پنج درصد برای تولد و مواردی مانند سالگرد ازدواج و … و نود و پنج درصد کارها، مرتبط با مراسم عقد و عروسی است.
اگر عقد باشد، مسلما نیاز به سفره عقد و مکان مناسب برای برگزاری عقد دارند که ما سه فضا برای گذاشتن غنچه عقد داریم: یکی عمارت در فضای باز، و دو سالن داخلی تالار که در وسعت های متفاوت کوچک با گنجایش حدود 200 نفر در شرایط عادی و در شرایط کرونا 100 تا 120 نفر. و سالن بزرگ که برای جمعیت 500 نفر به بالا طراحی شده است. سالن کوچک، تخصصی مراسم عقد است و برای تولد و سالگرد ازدواج هم استفاده می شود. سالن بزرگ برای جشن های عروسی. برای عکاسی هم یک عمارت داریم در فضای باز، یک باغ مخصوص عکس که محوطه تالار است. و سومی هم فضای داخلی تالار با فون عکاسی.
برنامه هایی مانند همایش، سمینار، کنسرت، جلسات انتخاباتی، معرفی محصولات و کالاهای آرایشی و امثال آنها هم انجام داده ایم ولی تعدادشان در مقابل مجالس عقد و عروسی کم است.
در مورد کنسرت ها، گله مندی هایی داریم که همینجا لازم می دانم اشاره کنم. متاسفانه علی رغم اینکه برگزاری کنسرت ها زحمات خیلی زیادی دارد، و ما باید برای برگزاری کنسرت، کلا ترکیب چیدمان صندلی های تالار را تغییر دهیم؛ اما متاسفانه از سمت اجرا کنندگان به لحاظ کیفیت کار، نوبت به شهرستانها که می رسد، کم کاری های زیادی را از آنها و تیم شان شاهد هستیم. با اینکه مردم ما هم اینجا به نسبت، پول زیادی را برای تهیه بلیط می دهند، اما اجرا کنندگان سطح اجرایشان به نسبت برنامه هایی که در پایتخت اجرا می کنند بسیار پائین است. وقت کمتر می گذارند، نورپردازی ها و صداگذاری هایشان ضعیف تر است. من احساس می کنم، برای شهرستانی ها متاسفانه اهمیت کمتری قائل می شوند. و این خیلی بد است.
ما در کارمان حتی اگر به کسی تخفیف بدهیم و به لحاظ قیمتی مدارا کنیم، اما هرگز در کیفیت ارائه خدمات کم نمی گذاریم. ما حتی با کسانی که توان مالی شان کمتر است با احترام تر برخورد می کنیم. این افراد معمولا قدردان تری هم هستند، ممنون ترند.
بارها شده، کسانی آمده اند گفتند: ما توان مالی مان کم است، اما دوست داریم مراسممان را اینجا برگزار کنیم. تمام سعی ما این است که بتوانیم در خدمت این عزیزان هم باشیم. مثلا برای کم شدن هزینه ها پیشنهاد می دهیم به جای سه مدل غذا، از دو یا یک مدل غذا استفاده کنند. یا به جای اینکه مراسم را در آخر هفته که پیک کاری است برگزار کنند، در وسط هفته بگذارند تا بتوانیم بیشتر با آنها راه بیاییم.
اما وقتی با قیمت کمتر با کسی توافق می کنیم، به هیچ وجه دلیل نمی شود که خدای نکرده از نظر کیفی برای آنها کم بگذاریم. مثلا به نیروها بگوییم مرغ کوچکتر برایشان بگذارید. یا به جای برنج گیلانی از سایر برنج های ایرانی یا حتی برنج خارجی استفاده کنند. به هیچ وجه چنین حرکتهایی در مرام مجموعه ما نیست. و ما هرگز از کیفیت انجام کار برای این عزیزان کم نمی کنیم.
بیشترین توان و تمرکزتان روی چه خدماتی است؟
در مجموع خدمات اصلی ما برگزاری مراسم عقد، عروسی و پذیرایی شامل: میوه، شیرینی و شام است. که در مورد میوه و شیرینی باز هم سبک های ما اینجا با شهرهای بزرگ کمی متفاوت است. عمدتا به دلیل کوچک بودن شهرها و قوی بودن ارتباطات فامیلی، اکثرا میوه و گاها شیرینی را خودشان از طریق اقوام، دوستان و آشنایانشان فراهم می کنند. البته ما هم علاوه بر پذیرایی، صفر تا صد کار در فراهم کردن میوه و شیرینی هم انجام می دهیم، اما عمدتا اختیار و تصمیم را به مشتریان واگذار می کنیم.
به نظر خودتان چه مزیتهایی باعث می شود که مخاطبان شما را به همکاران و رقبایتان ترجیح دهند؟
شبهای عروسی همیشه چندتا استرس بر صاحبان مجلس و خانواده هایشان وارد است. همیشه استرس دارند که شاید میهمانانشان کم بیایند یا زیادتر از پیش بینی بیایند. غذا کم نشود. بی نظمی نشود. کلا به میهمانانشان بد نگذرد. ما در حوزه نظارت خیلی دقیق هستیم و مدیران نظارتی زیادی داریم. مدیر بخش سالن غذاخوری در بخش بانوان. مدیر غذاخوری در بخش آقایان. مدیر در بخش های آشپزخانه و انبار.
در همه این بخش ها مدیران ما کارشان فقط نظارت است. نظارت بر چیدمان غذا بسته به نوع غذاهای سفارش شده. مقدار گوشت مصرفی سرآشپز هر روز دقیق چک می شود. در منوی سالادهای بچه ها، نوع سالادها اشتباه نشود. عملا ما در شب عروسی، حق هیچ گونه اشتباه را نداریم. مراسم عروسی برگشت پذیر نیست. ما حتی روزهایی که مجلس داریم، ژنراتور برق اضطراری را چک می کنیم. حتی نیم ساعت برای تست روشن می کنیم تا کاملا مطمئن باشیم. کولرها هر روز چک می شوند. بالغ بر 80 درصد مسائل هر روز جداگانه چک می شوند.
ما برای کاهش و از بین بردن این استرس ها، از مدت ها قبل از زمان مجلس، به خانواده ها خیلی نزدیک می شویم. خانمها و به ویژه عروس خانمها خیلی جزئی تر و ریزتر با مسائل درگیر هستند. تیم ما از طرق مختلف تلفنی، واتساپی و حتی حضوری خیلی با آنها در ارتباط هستند. برنامه ریزی های ما به گونه ای است که همه استرس ها را از بین ببریم.
سعی می کنیم کاملا آرامشان کنیم در حدی که به این ایمان برسند در شب عروسی اینجا میهمان هستند و نباید نگران هیچ مسئله ای باشند. حتی در برخی موارد ما صاحب مجلس را چند روز قبل از مراسمشان در یکی دیگر از مجالسمان، که منوی غذایی آن مشابه با غذای سفارشی آنها باشد دعوت می کنیم تا بیایند و در قسمت های مختلف بچرخند و خیالشان از نحوه پخت و سرو غذا و دیگر نگرانی هایشان، کاملا راحت شود.
برتری ما این است. ما صادقانه کار می کنیم. البته این را بگویم که ما پول خوبی می گیریم. ما مکانی هستیم گران قیمت. به نسبت جاهای دیگر، ما شاید دوبرابر و شاید هم سه برابر، پول می گیریم. پول خوب می گیریم و خدمات متقابل می دهیم. وقتی می گوییم گوشت گرم می گیرم، واقعا گوشت گرم می دهم. ما حتی به صاحبان مجلس اجازه می دهیم وارد آشپزخانه شوند و همه چیز را چک کنند. گوشت، برنج، میوه، سبزی و هر چیزی را که دوست دارند چک کنند. من از این بابت هیچگونه جای نگرانی ندارم. ما، کاملا رو هستیم. ما هیچ شکی به خودمان نداریم و صادق هستیم.
من اعتقادم این هست که در این شغل وقتی هشتاد درصد میهمانان از ما راضی باشند، معنایش این است که من کارم را درست انجام داده ام. بیست درصد را می گذارم بابت اختلاف سلیقه. ممکن است کسی بگوید فسنجانت کمی ترش است. یا مرغ بعضی جاهایش کمی سفت است. اینها سلیقه ای است. اینها را هیچ کاری نمی شود کرد. امکان پذیر نیست که ما صد کیلو گوشت بگیریم و همه جای این گوشت، از یک کیلو تا صد کیلو یک شکل باشد. خود به خود یک جای سفت هم، نصیبمان خواهد شد. مسائل مربوط به ذائقه و سلیقه را برای میهمانان مختلف نمی شود کاری کرد. البته یک دسته انسانها هم، کلا بصورت ذاتی و شخصیتی ایراد گیر هستند. این دسته افراد را تحت هیچ شرایطی نمی توان بطور کامل راضی کرد.
خطای انسانی اجتناب ناپذیر است. به هر حال ما هم انسانیم و اشتباه می کنیم و منکر اشتباه و خطا نیستیم. ما مثلا در بازه انتهای ماه رمضان تا ابتدای محرم و صفر، در این 90 روز کاری، بالغ بر 75 مراسم داریم. 75 روز بصورت مداوم و پشت سر هم، مراسم داریم. 15 روز نوروز با 15 روز آخر اسفند، یک ماه کامل مجلس داریم. احتمال خطا در خستگی و کار مداوم وجود دارد. کار ما از 10 صبح شروع می شود تا 2 شب. واقعا شغل سخت و طاقت فرسایی است. اما همت ما این است که با کمترین خطای ممکن و در بالاترین سطح کیفی، رضایت حداکثری صاحبان مجالس و میهمانان را جلب کنیم.
همین مسائل باعث شده است که اقبال عروس و داماد ها به تالار لوتوس خیلی بیشتر از تالارهای همکارانمان باشد. در این شغل باید خیلی به روز بود. من برای به روز بودن خیلی خرج می کنم. من بسیاری از درآمدی که از تالار حاصل می شود را هزینه می کنم. صندلی های تالار کاملا نو بودند ولی من بعد از دو سال تعویض کردم. ده یا پانزده تالار خیلی خوب در گیلان هستند که لولشان بالاتر از بقیه است، ما افتخار می کنیم که جزء آنها هستیم. خیلی از تالارها را وارد می شوی، می بینی هنوز محوطه را سنگفرش نکرده اند. کلا پرستیژ بنا و استایل تالارها را که نگاه می کنیم، می بینیم تفاوت ها خیلی زیاد است.
مثلا چند سال پیش رفته بودم مالزی، در میدان استقلال مالزی، انتهای میدان حالت نیم دایره است. دیدم آنجا عروس و دامادی هستند که در آن فضا و کنار گلهای کاغذی زیبایی که در مالزی هستند، فیلم می گیرند. من هم عکس گرفتم و از طراحمان خواستم که در تالار لوتوس به نوعی چنین فضایی ایجاد کنیم. هنوز وجود عمارت و عقد در فضای باز مد نشده بود. در همه موارد، من جزء اولین ها بودم. وجود این عمارت، آبشنی شد که خیلی ها، بخاطر آن ما را انتخاب می کردند.
خیلی ها بودند که به دلایل مختلفی مثل دور بودن راه و … دوست نداشتن مراسمشان را اینجا بگیرند. اما وقتی عمارت را می دیدند. نظرشان عوض می شد. البته بعدا خیلی از همکاران، طرح های مشابه ای، البته کوچکتر، ایجاد کردند و با همان هم کارشان راه افتاد. اما عمارت ما هنوز هم جزء بهترین هاست و سازه و جایگاه ویژه و بسیار بزرگی دارد.
ما با تعداد پرسنل زیاد و سیستم غذاخوری قوی که داریم، پانصد نفر میهمان را ظرف 40 دقیقه غذا می دهیم. خانم ها و آقایان بصورت همزمان. ما برای دقیقه، دقیقه مجالس برنامه داریم که تایم شادی میهمانان بیشتر باشد. هر شبی که اینجا عروسی هست، 70 نفر بصورت مستقیم اینجا کار می کنند. در اکثر تالارهای گیلان، سرویس های غذاخوریشان به سبک، پرس سرویس بود. هنوز هم خیلی از تالارها، همانطوری برای هر نفر غذای مشخصی می کشند و می دهند. من سلف سرویس را دایر کردم و هنوز هم سرویس آزاد به همه میهمانان می دهم.
با وجود اینکه که گیلانی ها کلا غذا زیاد می خورند، اینجا میهمانان آزاد هستند. هر چقدر دوست دارند و هر تعداد پرس دوست دارند، خودشان بکشند و بخورند. در عین حال همیشه طوری مقدار گوشت و مرغ و برنج و… را پیش بینی می کنیم، که در پایان، مقداری غذای اضافی هم داریم. نحوه سرو غذای ما خیلی منظم و برای صاحبان مجلس رضایت بخش است.
ما بسته با ذائقه مردم شهرهای مختلف مقدار و نوع غذایمان را تغییر می دهیم. مثلا سمت لنگرود و رودسر برنج خورند، ما حتما در مجالس آنها مقدار برنج را بیشتر می کنیم. اگر میهمانانمان رشتی باشند، روی دسرها و گوشت و زیتون پروده مانور بیشتری می دهیم. شرق گیلان غذاهای سس دار می خورند، آنطرف جوجه و کوبیده را ترجیح می دهند. کیفیت را همیشه حفظ می کنیم ولی معیارهای جانبی را بسته به افراد تغییر می دهیم.
ما تمام غذا و میوه هایی که از مجلس اضافه می ماند را مرتب دسته بندی می کنیم، سلفون می زنیم و خیلی تمیز و با احترام به صاحب مجلس برگشت می دهیم. یکی دیگر از دلایل موفقیت ما، سرآشپز خیلی قوی است که ما داریم. از اول با هم هستیم و هنوز هم با ما همکاری می کند. سیستم خنک کننده مجتمع هم، نقطه قوت ما است. اینجا در هر شرایطی و با وجود هر تعداد میهمان کاملا خنک است.
ما اینجا، خانه کودک اختصاصی داریم. یک نوآوری که باعث می شود خانواده ها در مجلس، بدون دغدغه و شلوغی کودکان، به جشنشان بپردازند. در تالار لوتوس، مربی اختصاصی برای این بخش داریم که خانواده ها، بچه هایشان را به او می سپارند. با این ایده، هم خیال خانواده ها راحت است و هم صاحبان مجلس بسیار راضی اند.
در بخش های بعدی مصاحبه، پاسخ های علی مرادی، بنیانگذار و مالک مجتمع لوتوس، به سوالات زیر؛ منتشر خواهد شد:
بخش دوم مصاحبه با علی مرادی: استراتژی های جذب مخاطب، موانع و چالش های کسب و کار.
- کمی از خودتان بفرمایید و روند کامل ورود، سرمایه گذاری، موفقیتها و شکستهای شغلی تان در مشاغل مختلف را برای مخاطبین تشریح کنید؟ (از چه زمانی وارد این کسب و کار شدید؟ با چقدر سرمایه شروع کردید؟ سرمایه اولیه تان را چگونه موفق شدید تامین کنید؟ تا کنون چه شغلها و درآمدهایی را تجربه کرده اید؟ در کدامها موفق شدید منفعت خوبی داشته باشید؟ چه درآمدهایی را همچنان ادامه می دهید؟ چه شد که سراغ این شغل آمدید؟)
- چقدر طول کشید تا توانستيد به يك گردش نقدي و نقطه برابری دخل و خرج، دست پيدا كنيد؟ پس از چه مدت به درآمد ایده آل و آنچه که از ابتدا مدنظرتان بود رسیدید؟
- وضعیت درآمدی تان چگونه است؟
- در شرایطی که برای کرونا پیش آمد، نهادهای متولی و مرتبط، کمکی به شما نکردند؟
- آيا فقط قصد بهرهبرداري اقتصادي از وضعیت کنونی كسب و كارتان را داريد، يا اين كه در فكر توسعه آن هم هستيد؟ چه برنامه عملیاتی برای توسعه کسب و کارتان دارید؟
- شيرينترين و تلخترين خاطره كاري شما چه بوده است؟
- اگر قرار بود صرفا بر اساس علاقه، کارتان را انتخاب کنید به سراغ چه کاری می رفتید؟
- اگر زمان به عقب برگردد؛ در تصمیمات و مسیری که تا کنون طی کرده اید، تغییراتی می دهید؟
- اگر با سرمایه و تجربه امروز، به گذشته برگردید، چه می کنید؟
- زمانی که در مشکلات مالی حاصل از ضرر و زیان های پرورش گل، غوطه ور بودید؛ تصور می کردید که امروز در همین زمین مالک چنین بنایی باشید؟
- رویه ایجاد اشتغال و کاریابی در کشور ما متاسفانه تا کنون به گونه ای بوده است که باعث شده، اکثر جوانان در آرزوی استخدام در ادارات دولتی و یا سایر مشاغل خصوصی باشند و کمتر کسی به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار مستقل اقبال نشان می دهد. دیدگاه شما در این خصوص و اصلاح این رویه چیست و چه پیشنهاد و راهکاری برای افراد جویای کار دارید؟
- به کسانی که به دنبال ایجاد شغل و کسب درآمد هستند چه شغلی را پیشنهاد می کنید؟ دلیلش چیست؟
- معمولا چه مشکلات و موانع مهمی در حرفهی شما وجود دارند؟
- چه خلاقیتی در شیوه های جذب مخاطب و مشتری در مجموعه تان داشته اید؟
- چه چالشهایی در جذب مشتری برایتان اتفاق می افتد؟
بخش سوم مصاحبه با علی مرادی: مسائل فردی و خانوادگی
- از شخصیت خودتان بیشتر بگویید. از خلق و خویتان در زمینه های اقتصادی و کسب و کار؟ بالاترین امتیاز و توانمندی فردی خود را درچه زمینه ای می بینید؟
- اگر مایلید اعضای خانواده تان را به مخاطبان معرفی کنید؟ اطرافیان (خانواده، دوستان و …) تا چه اندازه در موفقیت و پیشبرد کارتان موثر بودهاند؟ اساتید، مشاوران و یا انگیزه دهندگان به شما در این راه چه کسانی بودند؟ در کسب و کارتان قدردان چه کسانی هستید؟
- استراتژی های اقتصادی و کسب و کار را چگونه به فرزندانتان می آموزید؟ آیا شرایط لازم برای ورود آنها به عرصه کسب و کار و کسب درآمد را فراهم کرده اید؟
- با ارزشترين دارايي خود را چه می دانید؟
بخش چهارم مصاحبه با علی مرادی: نظر اعضای خانواده
- گفتگو با خانم سمیرا مرتضی پور، همسر علی مرادی:
- از خصایص اخلاقی آقای مرادی در نقش همسر و پدر بفرمایید؟
- نحوه آشنایی و ازدواج؟
- ایشان در زمان ازدواجتان، چند درصد معیارهای شما را داشتند؟
- از خصوصیاتش در کار بگویید؟
- از تجربیات خودتان در تالار بگویید؟
- نظر آقای حسن مرادی،پدر علی مرادی
- در حاشیه گفتگو
بخش های دوم، سوم و چهارم مصاحبه با علی مرادی، بنیانگذار و مالک تالار لوتوس، در هفته های آتی منتشر خواهد شد.
جهت ورود به صفحه اصلی سایت نخبگان تایمز (پورتال رسمی کتاب نخبگان ایران) روی همین لینک کلیک کنید.
2 دیدگاه برای “مصاحبه نخبگان تایمز با علی مرادی، بنیانگذار، مدیر و مالک تالار لوتوس – بخش اول”